שסתום ביטחון או שסתום פריקה הוא סוג של שסתום בטיחות המשמש לבקרה או להגבלת הלחץ במערכת; לחץ עלול להצטבר ולייצר הפרעה בתהליך, כשל במכשירים או בציוד או שריפה. הקלה על הלחץ מאפשרת לנוזל הלחץ לזרום ממעבר עזר אל מחוץ למערכת. שסתום הביטחון מתוכנן או מוגדר לפתיחה בלחץ מוגדר שנקבע מראש כדי להגן על כלי לחץ וציוד אחר מפני לחצים שעוברים על גבולות התכנון שלהם. כאשר הלחץ חורג מהלחץ שנקבע, שסתום הביטחון הופך לנתיב של הכי פחות התנגדות כאשר השסתום נאלץ לפתוח וחלק מהנוזל מועבר דרך מסלול העזר. עם הסרת הנוזל, הלחץ בתוך הכלי יפסיק לעלות. ברגע שהוא יגיע ללחץ הכיול של השסתום, השסתום ייסגר. הפריקה בדרך כלל נאמדת כאחוז מהלחץ שנקבע ומתייחסת לכמה שהלחץ צריך לרדת לפני שהשסתום נסגר. הפריקה יכולה להשתנות בין בערך 2-20%, ולחלק מהשסתומים יש פריקה מתכווננות.
במערכות גז בלחץ גבוה, מומלץ שפתח פריקת שסתום הביטחון ימצא באוויר הפתוח. במערכות בהן פתח הפריקה מחובר לצנרת, פתיחת שסתום הביטחון תיתן לחץ שנבנה במערכת הצינורות במורד הזרם. משמעות הדבר לעיתים קרובות ששסתום הביטחון לא ישוב מחדש לאחר שיגיע הלחץ שנקבע. עבור מערכות אלה משתמשים לרוב בשסתומי ביטחון "דיפרנציאליים". המשמעות היא שהלחץ עובד רק על שטח שהוא קטן בהרבה מאזור הפתחים של השסתום. אם נפתח השסתום, הלחץ צריך לרדת מאוד לפני שהמסתם נסגר וגם לחץ היציאה של השסתום יכול בקלות לשמור על השסתום פתוח. שיקול נוסף הוא שאם שסתומי ביטחון אחרים מחוברים למערכת צינור המוצא, הם עשויים להיפתח ככל שהלחץ במערכת צינורות הפליטה יגבר. זה עלול לגרום לפעולה בלתי רצויה.
במקרים מסוימים, מעקף משמש כשסתום ביטחון על ידי שימוש בו כדי להחזיר את כל הנוזל או חלקו המוזרמים על ידי משאבה או מדחס גז חזרה למאגר אחסון או לכניסת המשאבה או מדחס הגז. זה נעשה כדי להגן על המשאבה או מדחס הגז וכל ציוד נלווה מפני לחץ מוגזם. המעקפים יכולים להיות פנימיים (חלק בלתי נפרד מהמשאבה או המדחס) או חיצוניים (המותקנים כרכיב בנתיב הנוזלים).
ישנם מקרים נוספים בהם יש להגן על ציוד מפני הימצאות ואקום פנימי (כלומר לחץ נמוך) הנמוך מכפי שהציוד יכול לעמוד בו. במקרים כאלה, שסתומי ביטחון לוואקום משמשים לפתיחה בגבול לחץ נמוך שנקבע מראש בכדי להכניס אוויר או גז אינרטי לציוד כדי לשלוט על כמות הוואקום.